فن بیان و اصول مذاکره - دکتر طباطبایی

فن بیان و اصول مذاکره:

اهمیت به رفتار غیرشفاهی در برقراری ارتباط موثر

– پرداختن به ناکامی در ارتباطات اجتماعی.

– ارتباطات واقعی هنگامی رخ می‌دهد که گفته‌ها را بشنویم و درک کنیم.

– به ایده‌ها و نگرش‌ها از نقطه نظر طرف مقابل نگاه کنیم.

– احساس طرف مقابل را در رابطه با موضوعی که صحبت می­کند، درک کنیم.

– رفتارهای غیرشفاهی، درصد بزرگی از ارتباطات بین فردی روزانه ما را تشکیل می‌دهند.

– چگونه می‌توان مهارت‌های برقراری ارتباطات غیرشفاهی را بهبود بخشید؟

– باید یاد بگیریم علائم غیرشفاهی افراد را بخوانیم.

– باید توانایی خود را در برقراری ارتباط موثر افزایش دهیم.

طرف مقابل یک انسان است

– به انگیزه‌­های فردی او توجه کنیم (درونی- بیرونی).

– احساس آرامش را در او تقویت نماییم.

– نگرانی و عدم اطمینان خاطرش را رفع کنیم.

– احساس امنیت قلبی به او بدهیم.

به علائم غیرشفاهی (غیرکلامی) توجه کنید

– انسان‌ها می‌توانند به شیوه‌های گوناگونی به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بپردازند.

– به تلاقی نگاه‌ها، حرکات سر و دست، حرکات بدن و لحن صدا توجه کنید.

– تمام این علامت‌ها قادرند اطلاعات مهمی را که در قالب کلمات ادا نشده‌اند منتقل سازند.

– با توجه دقیق‌ به رفتارهای غیرشفاهی مردم، توانایی شما در برقراری ارتباط غیرشفاهی نیز افزایش و بهبود خواهد یافت.

به رفتارهای ناسازگار توجه کنید

– حواستان باشد؛ شاید حرف‌ آدم‌ها با رفتارهای غیرشفاهی آن‌ها همخوانی نداشته باشد.

– ممکن است کسی اظهار خوشحالی کند، درحالی­ که اخم کرده و به زمین خیره شده است.

 – پژوهش‌ها نشان داده‌؛

هنگامی که کلمات با علائم غیرشفاهی همخوانی ندارند، فرد به علائم غیرشفاهی مثل حالت‌ها و هیجان‌ها بیشتر از شنیدن توجه می‌کند.

به هنگام حرف‌زدن، بر روی لحن صدایتان تمرکز کنید

– لحن و آهنگ صدا، ارزش اطلاعاتی خاصی دارد.

– به راحتی می‌تواند احساساتی از قبیل اشتیاق، بی‌علاقگی یا خشم را منتقل سازد.

– توجه کنید که لحن صدای شما بر واکنش دیگران نسبت به شما تأثیر می‌گذارد.

– سعی کنید با استفاده از لحن صدا بر ایده‌ها و مطالبی مورد نظر تاکید نمائید.

– اگر می‌خواهید علاقه زیادتان به یک چیز را نشان دهید، اشتیاقتان را با به کارگیری یک لحن مهیج

و  پرشور بیان کنید.

روش سخنرانان بزرگ را بیاموزید

– تسلط به قدرت حنجره.

– کسب توانایی سخن گفتن بدون تپق و سکته.

– عدم استفاده از واژه‌ها و جملات ممنوعه: «به قول معروف» و…

– عدم فرو دادم آب دهان هنگام حرف زدن.

– هماهنگی ریتم تنفس با پیوند کلام.

– ضریب نفوذ کلام در مخاطب.

– استفاده از فنون حماسی و قصه­ گویی.

از تلاقی نگاه‌ها استفاده کنید

– اگر به چشمان طرف مقابل نگاه نکنید، این­طور به نظر می‌رسد که چیزی را پنهان می­کنید.

– تلاقی زیاد نگاه‌ هم می‌تواند ستیزه‌جویانه، تحریک کننده یا تهدیدآمیز جلوه کند.

– تلاقی نگاه خوب به معنی خیره‌شدن ثابت به چشمان طرف مقابل نیست.

– برخی متخصصان توصیه می‌کنند بین هر دو تلاقی نگاه، چهار تا پنج ثانیه فاصله بیاندازید.

در مورد علائم غیرکلامی سوال بپرسید

– اگر از علائم غیرشفاهی طرف مقابل گیج شده‌اید از سوال پرسیدن واهمه نداشته باشید.

– یک ایده این که تفسیر خود از آنچه گفته شده را بازگو کنید و بپرسید.

– منظور او را مثلاً در قالب جمله‌ای بپرسید: «پس منظور شما این است که …».

از علائم برای با معنی‌تر کردن ارتباط استفاده کنید

– ارتباطات کلامی و غیرکلامی، درکنارهم برای رساندن یک پیام کاربرد موثر دارند.

­- شما می‌توانید نفوذ کلام خود را با به­ کارگیری حرکات سر و دست قدرت ببخشید.

– این­کار هنگام ارائه مطلب در حضور تعداد زیادی از حضّار یا ارباب رجوع مفید است.

همه علامت‌ها را با هم در نظر بگیرید

– یک علامت می‌تواند معانی مختلفی داشته یا کاملاً بی‌معنی باشد.

­- کلید درک دقیق رفتار غیرکلامی، در نظر گرفتن همه علائم با هم است.

– اگر تنها روی یک علامت تأکید کنید ممکن است از منظور طرف مقابل برداشت اشتباهی نمایید.

زمینه صحبت را در نظر بگیرید

– هنگام صحبت با دیگران همواره زمینه‌ی شکل­‌گیری ارتباط را در نظر بگیرید.

– برخی موقعیت‌ها نیازمند رفتاری رسمی‌تر هستند.

– ولی در شرایطی متفاوت ممکن است به­‌گونه‌ای متفاوت تعبیر و تفسیر گردد.

– دقت کنید رفتار غیرکلامی برای موقعیتی که در آن قرار دارید مناسب است یا نه!

– اگر می‌خواهید ارتباط غیرکلامی را بهبود بخشید، علائم باید با موقعیت همخوانی داشته باشند.

آگاه باشید که علائم ممکن است بد فهمیده شوند

– برای بعضی‌ها، محکم دست دادن نشانه شخصیت قوی و شُل دست دادن نشانه کمبود تحمّل است.

– شل دست دادن ممکن است به دلیل التهاب مفاصل باشد.

– همواره تمام رفتار یک فرد را با هم در نظر بگیرید.

تمرین، تمرین، تمرین

– بعضی افراد ذاتا راه و رسم ارتباط مؤثرِ غیرکلامی و تفسیر صحیح علائم دیگران را بلدند.

– کسانی که گفته می‌شود توانایی «خواندن فکر مردم» را دارند.

– می‌توانید با توجه کافی به رفتار غیرکلامی و مدل‌های مختلف ارتباط با دیگران، به این مهارت دست یابید.

– با دقت به رفتار غیرکلامی و تمرین مهارت‌های خود، می‌توانید توانائی‌های ارتباطی خود را به نحو

 چشمگیری بهبود ببخشید.

کار و تجارت فقط ایجاد رابطه است

– انسان ناخودآگاه به مهربانی و تایید و احترام واکنش مثبت نشان می‌دهد.

– این مسئله توضیح‌دهنده روابط ما در محل‌کار است.

– وقتی برخورد دیگران با ما سرشار از مهربانی و احترام باشد، مغز اکسی‌توسین و دوپامین بیشتری

تولید می‌کند که باعث احساس آرامش، امنیت خواهد بود.

– وقتی احساس تهدید کنیم یا با ما غیرمحترمانه رفتار شود، خلاف آن اتفاق می‌افتد و هیچ تمایلی

برای کار گروهی نخواهیم داشت و بازده کارمان نیز ضعیف خواهد بود.

کلام  –  لحن  –  چهره  –  زبان بدن

برای مشاهده سایر دروس MBA، به این لینک مراجعه بفرمایید. می‌خواهم کاربر آزاد متمم شوم؟ کاربر آزاد  متمم یعنی

دروس اصول و فنون مذاکره و تکنیک‌های آن

درس ۱: تفاوت مذاکره و مناظره در چیست؟
درس ۲: چند توصیه برای مذاکره موفق
درس ۳: مذاکره و مدل ذهنی مذاکره کننده
درس ۴: مذاکره و مدل ذهنی مبتنی بر رقابت
درس ۵: رفتار رقابتی در مذاکره چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟
درس ۶: آیا در ارتباطات و مذاکره رفتار انفعالی و تهاجمی دارید؟
درس ۷: خشونت در ارتباطات گروهی و مذاکره
درس ۸: در مذاکره اگر میخواهید «نه» بگویید…
درس ۹: کسی که با او مذاکره میکنم چگونه است؟
درس ۱۰: در مذاکره چه کسی گفتگو را‌ آغاز کند؟
درس ۱۱: انواع اطلاعات در مذاکره
درس ۱۲: پیام­های کلامی و غیرکلامی در مذاکره
درس ۱۳: سکوت در مذاکره
درس ۱۴: در مذاکره خودمان را زیادی زیرک نشان ندهیم
درس ۱۵: «تسلط بر کلمات» در مذاکره
درس ۱۶: مذاکره و نقش داستان گویی در آن
درس ۱۷: مذاکره و نقش داستان گویی در آن
درس ۱۸: فنون دفاعی و کارکرد آن­ها در مذاکره
درس ۱۹: آیا در مذاکره و تدوین قرارداد، به مذاکره مجدد فکر می‌کنید؟
درس ۲۰: چه زمانی بهتر است مذاکره نکنیم؟
درس ۲۱: آموزش زبان بدن و اشتباهات متداول آن
درس ۲۲: نکات کلیدی در یادگیری زبان بدن در مذاکره
درس ۲۳: حوزه‌های اصلی مهارت آموزی در زبان بدن
درس ۲۴: ارزیابی توانمندی در بیان پیام احساسی
درس ۲۵: زبان بدن و ارتباط چشمی
درس ۲۶: زبان بدن، پیام­های غیرکلامی و تاثیرگذاری اولیه
درس ۲۷: پل اکمن، مرد دروغ و فریب
درس ۲۸: علائم چهره در ارتباطات و مذاکره
درس ۲۹: علائم چهره و بروز احساسات
درس ۳۰: ارتباط چشمی و پیام­‌های چشم
درس ۳۱: انتخاب زمان مناسب برای مذاکره افزایش حقوق
درس ۳۲: تعیین انتظارات خودمان
درس ۳۳: قرارداد نهایی و مذاکره در مورد آن

مباحث فوق در سلسله کارگاه‌های آموزشی افشین طباطبایی تدریس می‌شوند

 افشین طباطبایی با

۴۳ سال تجربه سخنرانی و فن بیان ­- نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی

تلفن: ۳۲۲۳۱۷۹۱ – ۰۹۱۳۱۱۸۸۵۳۹                www.Drtabatabaie.ir