روانشناسی

در مسیر موفقیت شكست را تحمل كنيم

در مسیر موفقیت شكست را تحمل كنيم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

در مسیر موفقیت شكست را تحمل كنيم:

هر شكست مي‌تواند قدمي در راه پيروزي، پلی بر جاده‌ی موفقیت يا يك بن‌بست باشد ! اين موضوع بستگي به نگاه ما دارد . شكست قسمتي از زندگي است که مي‌تواند نقش تعين‌كننده‌اي در کسب موفقيت شخصي و شغلي داشته باشد. نكته مهم چگونگی برخورد با شكست مي‌باشد.

آيا شکست دليلي براي ناتواني ما است؟

آیا هيچ راه‌حلي براي آن وجـــود ندارد؟

آیا باید با بـزدلي دست از تلاش بكشيم؟  

شايد شكست باعث شود پی به اشتباه بودن راه‌مان ببریم

شاید به اندازه كافي براي رسيدن به هدف تلاش نكرده‌ايم

باید به توانايي‌های خود اعتماد داشته باشيم، و به‌جاي اين‌كه به دل‌مان شك و ترديد راه دهيم، مطمئن باشیم با شکست، شكسته نمي‌شويم، بلكه آن شكست باعث رشد و تكامل فكري ما مي‌گردد. شكست و مشكلات سختي‌ها را بايد در  زندگي تحمل كنیم. هر شکستی به ما كمك مي‌كند تا پخته‌تر شويم، یعنی در اثر شكست قوي‌تر شده و مسائل را روشن‌تر مي‌بينيم و تجربه کسب می‌کنيم.

جاده‌ی موفقیت از دره‌های شکست عبور می‌کند

از آن جایی که انسان هاي شكست خورده قربانيان خوبي براي حملات اطرافيان هستند. درنتیجه بايد براي مهارت مبارزه با اين شرايط را بیاموزیم:

۱- شرايط پیش‌آمده را به‌طور منطقي تجزيه و تحليل كنيم

۲- نقاط ضعف و قدرت خودتان را بشناسيم

۳- شكست را به‌عنوان يك شانس ببينيم

۴- شكست خود را بپذيريم

وقت خود را با غصه خوردن و بهانه‌گيري تلف نكنيم، به دنبال پيدا كردن مقصر نباشيم، مسلماً از شکستی که خورده ایم ناراحت یا عصباني هستم، ولي بهتر است بپذیریم ما هم مثل ديگران اشتباه مي‌كنيم.

براي هر مشكلي راه حلي وجود دارد

۱- شرايط پیش‌آمده را به‌طور منطقي تجزيه و تحليل كنيم

الف – چه اشتباهاتي كرده‌ايم

ب- اين شكست چه پي آمدهايي براي ما دارد

ج- چه كساني مي‌توانند به ما كمك یا راهنمایی كنند

د- چگونه می‌توانیم شرايط فعلي را بهبود بخشيم

۲- نقاط ضعف و قدرت خودتان را بشناسيم

به خودتان سخت نگيريد و بدانيد كه شكست و زمین خوردن براي همه انسان‌ها با هر مليت و نژادي وجود دارد‌، هر انساني نقاط ضعفي دارد‌، هر كسي اشتباه مي‌كند، و اين يك موضوع كاملاً طبیعی است‌. نکته مهم این که بدانيم با شكست ارزش ما كم نمي‌شود.

شكست را به‌عنوان يك شانس ببينيم

هر شكستي فرصتی استثنایی و تجربه‌ای بی‌همتا به همراه خود مي‌آورد‌. استخراج نكات مثبت از دل شرايط تلخ و ناکامی هنر افراد موفق است. هر چه كمتر به شكست‌هایمان بیاندیشم، درهای تازه‌ای به رویمان باز می‌گردند.

شكست خود را بپذيريم

اکثر افراد خطاها و اشتباهات دیگران را زود می‌بخشند و فراموش می‌کنند، ولی خطای خود را که به شکست انجامیده به‌سادگی از یاد نمی‌برند. قهرمانان هميشه برنده نبوده‌اند‌، بلكه قهرماني آن‌ها در تحمل شكست و شروع دو‌باره بوده است. تحمل شكست خود يك پيروزي است. درحقیقت قدرتي كه براي پيروزي لازم داریم، به همان اندازه‌اي است كه براي شكست نیاز داریم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید