روانشناسی

خودباوری گنج پنهان

خودباوری گنج پنهان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خودباوری گنج پنهان

بشر در زندگی، خواه و ناخواه، هم­چنان که خوشی­ها، شیرینی­ها، به­دست آوردن­­ها و کامیابی­هایی دارد، رنج­ها، مصایب، شکست­ها، از دست دادن­ها، تلخی­ها و  ناکامی­هايي نیز دارد و موظف است با طبیعت هم دست و پنجه نرم کند و تلخی­ها را به شیرینی تبدیل نماید. اما برخی از حوادث جهان مثل پیری قابل پیش­گیری و یا برطرف ساختن نیست. انسان، به­سوی پیری گام برمی­دارد، چراغ عمرش رو به خاموشی می­گراید و ناتوانی، ضعف، و سایر عوارض، چهره­ی زندگی را دگرگون می­کنند. علاوه بر این، مرگ و از دست دادن عزیزان، چشم بستن از هستی، جدایی از کسانی که به آن­ها دلبستگی داشته است، رفتن و جهان را به دیگران واگذاشتن، به نوعی دیگر انسان را رنج می­دهد و سبب اضطراب و یاس می­شود.

ایمان و خودباوری در انسان نیروی مقاومت می­آفریند و تلخی­ها را قابل تحمل می­گرداند. انسان با ایمان می­داند هر چیز در جهان حساب معینی دارد و اگر واکنش در برابر تلخی­ها به نحو مطلوب باشد، به فرض این­که خود این تلخی غیرقابل جبران باشد، به گونه­ دیگر از طرف خداوند متعال جبران می­شود. خودباوری گنجی است که یک فرد همواره با تلاش و کوشش و انس با خدا و کمک به خود و دیگران می‌تواند، نگرانی­ها و اضطراب خویش را از مشکلات و گرفتاری‌های مختلف، برطرف ­سازد.

خودباوری

خودباوری از سه قسمت تشکیل شده است که هر یک بر دیگری تاثیر می‌گذارد. شناخت و درک محتوای این سه قسمت ما را مسلح به ابزار کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های ذهن می‌سازد. در‌حقیقت وقتی در زمینه خودپنداره و خودباوری پیشرفت نمودیم، قادر می‌شویم سرنوشت و سکان هدایت شخصیت خود را نیز به‌دست بگیریم.

اولین بخش از خودباوری ایده‌آل‌ها و آرزوهاست. درحقیقت آرزوها به شکل موثری خط سیر حرکت و پیشرفت ما را در زندگی تعیین می‌کنند و سیر تکاملی رشد شخصیت ما را هدایت می‌کند. به‌طور معمول آرزوها و ایده‌آل‌های ذهنی تحت تاثیر شخصیت و موفقیت کسانی قرار دارند که مورد ستایش و تحسین ما هستند. ایده‌آل‌های شخصی نسخه‌ی الگوبرداری شده کسی است که خیلی زیاد اشتیاق تقلید و پیروی از او را داریم.

حتما با ارزش‌هایی همچون شجاعت، اعتماد به‌نفس، شفقت، عشق، شکیبایی، استقامت، صبر، گذشت و… آشنا شده یا حداقل درباره‌شان شنیده‌ایم. در‌گذر زمان هر‌کدام از چنین ارزش‌هایی به فراخور تمایل شخصی ما آرام آرام در وجودمان نقش می‌بندند؛ مثل گِل خامی که کوزه‌گر به آن شکل می‌دهد. شاید واقعا نتوانیم در عمل به همه آن ارزش‌ها دست یابیم ولی حداقل چون خواست و میل قلبی‌مان است به‌دنبال کانون تولید‌کننده آن انرژی مثبت (ارزش‌ها) خواهیم رفت. در‌واقع بیشتر اعمالی که هر روز انجام می‌دهیم متاثر از قیاس ذهنی ماست با ایده‌آل‌های‌مان.

مردم موفق همواره ایده‌آل‌هایی روشن دارند و افراد ناموفق ایده‌آل‌هایی تیره. مردم موفق به‌دنبال بهترین‌ها در هر مرحله از کار و زندگی خود هستند و افراد ناموفق چندان اهمیتی به این موضوع  نمی‌دهند. یکی از ابتدایی‌ترین خصوصیات زنان و مردان موفق این است که در هر مرحله از زندگی تعریفی واضح و روشن از ایده‌آل‌ها و آرزوهای‌شان دارند و همین‌طور آگاهی و شناخت کاملی از رفتارها عادات‌شان دارند که تا چه حد با ایده‌آلیزم ذهنی‌شان هماهنگی و تطابق دارد.

ناگفته نماند که بخشی از ایده‌آل‌های هر‌کسی اهداف شخصی اوست، از اینرو هر چه اهداف چالشی‌تر و سخت‌تری را برگزینیم، ایده‌آل‌هایمان متبلور شده و بهبودی می‌یابند. وقتی اهدافی را مطابق با شخصیتی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم تعیین کنیم ایده‌آل‌های شخصی ما ارتقا یافته و تبدیل به موتور محرکه نیروی انگیزشی در زندگی ما خواهد شد.

اغلب افراد خودشان را با اشخاص موفق مقایسه می‌کنند و به‌دنبال رفع نقاط ضعف‌شان و تلاش برای رسیدن به‌همان سطح اشخاص موفق است، یعنی دائم کارهای‌شان را تجزیه و تحلیل می‌کنند و اشخاص موفق الگوی خود را در آن موقعیت تصور می‌کنند و سعی دارند راه‌حل احنمالی آنان را کشف نمایند. گسترش و ارتقاء ایده‌آل‌های ذهنی ابتدا در تصورات شکل می‌گیرند. نکته مهم این‌که دنیای تصورات نامحدود است و تنها همان افرادی که الگوهای ما هستند می‌توانند آن را محدود نمایند.

رویاهای بزرگی را تصور و خیال‌پردازی کنید. ایده‌ها و اهدافی نو، بزرگ، هیجان انگیز و چالشی را در هر مرحله از عمر برای خودتان پیش‌بینی نمایید. تا ایده‌آل‌هایمان را عملیاتی کنیم.

ایده یک زندگی بی‌نظیر و افسانه‌ای را در ذهن پرورش دهید

به پنج سال آینده بیاندیشید، مهم نیست چند سال دارید، می‌توانید در همین سطح و اندازه از خودباوری باقی بمانید، یا با صرف وقت و آموزش و یادگیری، پنج سال بعد آدم دیگری باشید با توانایی‌های ذهنی و روانی متفاوت و ارتقاء یافته که برای رسیدن به اهداف و آرزوهایتان روش‌ها و راه‌های تازه‌ای را پیدا می‌کنید. مثل کاشفی که سرزمین‌های تازه را کشف می‌کند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید