اجتماعی

حسادت سراغ همه می­رود

حسادت سراغ همه می­رود - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

حسادت سراغ همه می­رود

كساني كه در اثر خود­کم‌بینی، شخصيت­‌شان را ناچيز مي­پندارند، پیشرفت و موفقیت اطرافیان را مورد حمله قرار داده و تمام توان­شان را برای از بین بردن آن به­کار می­گیرند. ویروس حسادت، شخص حسود را هم­چون خوره از درون نابود می­کند و به دیگران نیز آسيب­‌هاي جدي خواهد رساند.

حسادت وقتی به­ وجود می­آید که كسي احساس کند، آن­چه دارد، کمتر از آن چیزی­ است که باید داشته­ باشد. انسان به­ چيزي حسودی می­کند که برایش ارزش دارد. کسی­ که ­حوصله­ کار با کامپیوتر را ندارد به­ یک متخصص كامپيوتر حسودی نمي­کند.

مسأله این نیست که یک خانواده در فقر و بدبختی دست و پا بزند و دیگری ثروت زيادي داشته­ باشد. حسادت گاهي به­­ خاطر این است که ديگري چيزي بيش­تر از من دارد؛ به­ عنوان مثال، آدم حسودي كه يك ماشين آخرين مدل دارد به كسي كه دو ماشین مدل بالا دارد حسادت مي­كند.­ (شايد چندان از پول­دارها خوش­مان نيايد و برخي اوقات از زور ناراحتي، آنان را  نُزول‌خور و كلاه‌­بردار خطاب كنيم، ولي در خلوت، دل­مان مي­خواهد که ما نیز به نحوی پول­دار شويم). آيا اين طبيعت انسان است يا شرايط باعث مي­شود که اين­گونه رفتاركنيم؟

چنين طرز فكري برخلاف منافع خودمان است.(چون میل به بهتر زیستن ریشه در همه­‌ امیال مادی ما ­دارد). اگر ثروت کسی، مانع خوشحال بودن ما می­شود، به این دلیل است که نتوانسته‌­ايم حسادت خود را مهار ­کنیم. تا زمانی ­که طرز تفکرمان را تغییر ندهیم، زندگی پُرباری نخواهیم داشت. متأسفانه به داشته‌­های­مان كمتر توجه مي­كنيم، و بیش­تر تمرکزمان بر دارایی دیگران است. این مسأله­‌ بغرنج، ایجاد ناراحتی و احساسات منفی­ کرده، ما را برده­‌ خود می­سازد. حال چگونه احساس آزادي و آرامش كنيم، وقتی خوشحالي­‌مان در گرو این است که بیش­تر از دیگران داشته باشیم.

حسادت سراغ همه می­رود. کمتر کسی مي­تواند ادعا کند که در طول زندگی خود اصلاً حسودي نكرده است، اما مسأله­‌ مهم چگونگی برخورد با این حس ویرانگر می­باشد. حسادت، احساسي منفی ا­ست كه به ما دست مي­دهد و بیش­تر با اندوه و نارضایتی همراه می­باشد. انسان همواره علاقمند به پیشرفت و تکامل بوده و هست و ضمیر ناخودآگاه به این موضوع آگاه است و برای آن تلاش می‌نماید.

هنگامي­ كه احساس ناامني مي‌كنيم، حسادت در تاريكي كمين می­کند و آماده مي‌شود تا به ­ما هجوم­ بياورد. دايره­‌ تاثير حسادت، نامحدود ­است و مي­تواند رابطه­‌ زوج‌ها، همكاران، دوستان، شركا و… را خدشه­‌دار ‌كند.

حسادت يك ویژگی رفتاری و شخصیتی ارثی نیست؛ به همین دلیل با ایجاد و اجرای راه­‌کارهای مناسب در خانواده و اجتماع می­توان مانع پیشرفت و حتا پيدايش آن شد. بد نیست بدانید که بيش­تر، عوامل محیطی، دوران کودکی و بلوغ باعث تشدید حسادت می‌شوند. شكل حاد حسادت باعث بروز پرخاشگری نسبت به ­طرف مقابل می­شود.

راه‌کارهای درمان حسادت

در درجه­‌ اول، باید نحوه­‌ تفکر و نگرش­مان را تغییر دهیم و اثرات منفی حسادت را به­ خود یادآوری کنیم. حسود نبودن منافع زيادي دارد. منافعی؛ مانند یک زندگی توأم با آسایش و آرامش. می­باید متذکر شد که حسادت يكي از معدود احساسات منفي ا­ست كه به راحتي موجب سلب آسايش و آرامش می­گردد و به سُست شدن پايه‌هاي خوشي و خوش­بختي انسان منتهي مي­شود.

پرهيز از رقابت­‌های بی‌ثمر يا مديريت آن­ها و شناخت توانایی‌های بالقوه­‌ شخصيت­مان، از ديگر راه­كارهاي موثر در تعديل حس حسادت است. بهتر است وقتی عنصر حسادت در وجودمان به غليان مي­افتد، سعي نماییم زشتی این حس را به­یاد آوریم؛ به نعمت­ها و امتیازها، داشته ­ها و نقاط مثبت‌­مان توجه کنیم؛ بر ارزش­ها تعمق کرده، كلاه­مان را قاضي نماییم و از خود بپرسیم: اين موضوعي كه فکرمان را مشغول كرده است چه­ ارزشي براي­ ما دارد؟

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید