اجتماعی

تعرض به زنان

تحدید زن
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

 

  • وقتی اوباش در دیروقت ­یک­شب از دیوارهای باغی بالا رفتند، مردان خانواده را زندانی و به شش زن و دختر بارها تجاوز کردند، هیچ­ کدام از قربانیان که منتظر وقوع چنین اتفاق شومی نبودند، در عمل نتوانستند از خود دفاع کنند.

مقابل یک مجتمع مسکونی تازه تمام شده، زن جوانی از ماشین شوهرش پیاده می­ شود تا برای کاری به دیدن خواهرش در طبقه­ دهم برود. آسانسور در طبقه­ ی دوم توقف می­ کند و دو کارگر ساختمانی به بهانه­ بالا رفتن سوار شده و… خواهر زن­ جوان که از تاخیر او نگران می­ گردد با شوهر زن تماس می­ گیرد، آن­ ها زن را نیمه جان در کابین آسانسور پیدا می­ کنند.

جنایتکاری در قالب یک همکار مادر و دختری را با ترفند به خانه­ اش می­ کشاند و با همدستی دو نفر دیگر بعد از تجاوز به­ عنف (با خشونت زیاد و اجبار) و فیلم­برداری از صحنه، آن­ ها را (مادرودختر) مجبور به پیروی از نیات شیطانی­ شان می­ کنندجنايت

 تحلیل افشین طباطبایی درباره تعرض به زنان در مدیر ذهن

 

تعرض­ هاى فاميلى، خيابانى، شغلى، رفاقتى، جنسی و… هركدام، ابعاد متنوعى دارند; چه اين تعرضات جنبه­ روانى و تحت فشار قراردادن زن و دختر را داشته باشند، چه به­ طور مستقيم داراى اهدافى فيزيكى. در هر دو صورت بايد توانايى قربانى )زن و دختر) در برابر چنين تهاجماتى، كه روزمره با آن­ ها روبرو هستند، با كم هزينه­ ترين و منطقى­ ترين شكلى بالا رود.

نيرنگ­ مهاجمان

 جنايتكاران و اراذل كه قصد آزار و اذيت زنان و دختران­ جوان را دارند، به ترفندهاى ابهام­ آميز و گيج كننده دست مى­ زنند و از رويارويى مستقيم، حداقل در ابتداى امر، خوددارى می ورزند. يكى از ابتدايى­ ترين روش­ هاى جانيان براى تعرض به زنان و آزار و اذيت، كشاندن قربانى به مكانى خلوت و دور از چشم است، به­ گونه­ اى كه احتمال حضور ديگران و درنتیجه شانس كمک به قربانى، بالقوه وجود نداشته باشد.

اکثر مواقع، قيافه و ظاهر جنايتكار، پسنديده، اغواگر و اطمينان­ بخش جلوه مى­ كند. تنها نشانه­ هاى تراوش شده از نیت پلید متجاوز، كه در اعمال و گفتار و كردار او، پديدار مى­ شود را با تكيه بر حس درونى ­مى­ توان دریافت، توجه به آن كمک بزرگى براى نجات قربانى­ است.

 

 

تعرض به زنان معضل امروز | پیش گیری از وقوع جرم به عنف

 

زنگ خطر درونی

هوشیاری، در هر شرايطى، عامل پيش­گيرى مهمی­ است. زنان و دختران، در هيچ موقعيتى، نبايد وجود بالقوه­ خطر را دست­ كم بگيرند و يا حادثه را واقعيتى مجازى بدانند كه تنها در صفحه­ حوادث روزنامه­ ها قابل ديدن است، يا براى ديگران اتفاق مى­ افتد. شک و سوظن به  آن­چه در پيرامون ما مى­ گذرد، و اتكا به حس­ درونى، بسيار كارساز و مؤثر است. اين همان روشی است كه نيروهاى­ حفاظتى و امنيتى و پليس در کشف و يا خنثی سازى بسيارى از توطئه­ ها از آن بهره ميبرند.

براى مشكوک شدن، دنبال دلايل منطقى نباشيد (كه فرد مقابل قصد شومى دارد) در تجاوزها و جنايت­ ها، سرنخ­ هاى حساب شده معمولا به چشم نمى­ آيند، آن­ها تنها بعد از وقوع (یا دیر هنگام)  آشكار مى­ شوند.

 بهترين روش، اعتماد به زنگ خطر درونى، حس ششم، دلشوره و… است; حتا اگر هيچ دليلى وجود نداشته باشد. نكته­ مهم، يادگيرى و آشنايى با نشانه­ ها و علایم مشخص نزديک بودن وقوع يک جنایت و یا حادثه­ مخاطره­ آميز است. (دختران و زنان بايد علایم اوليه­ و سيگنال­ هايي كه توسط بدن، رفتار، چشم و ظاهر فرد مهاجم، احساسات ناخودآگاه آنان را تحريک می­ کند، بشناسند). همان احساس درونى­تان كافى­ست. بی­ درنگ، به بهانه­ اى، به عذرى، با كلک و نيرنگ، از صحنه خارج شويد، از دام­ جنایتکار فرار كنيد، قبل از آن­كه دير شود و راه­ هاى خروجى بسته گردد. (متاسفانه خيلي مواقع دام جنايتكار به­ گونه­ اي­ست كه قربانی نمی تواند از آن فرار كند. (

در هر واقعه­ ای، عوامل متعددى دخيل هستند، از جمله خود قربانى نيز يكى از آن علل محسوب مى­ گردد. در تقابل شكارچى و شكار، آن­كه هوشيارتر و داناتر باشد، قطعا برترى و پيروزى نصيبش خواهد شد.

مساله­ اى كه موضوع تجاوز را از انواع ديگر جرايم و ناهنجارى­ هاى اجتماعى متمايز مى­ كند، پيچيده بودن مراحل تكوين آن است. در شكل­ گيرى اين جرم فجيع، معمولا خلاف­ هاى اخلاقى ديگرى از قبيل موادمخدر، الكل و… دخيل مى­ باشند، که در بسيارى موارد با جمع چند جرم و اتحاد ناهنجارى­ هاى متعدد، جنايت تجاوز و تعرض وقوع مى­ يابد.

در نتیجه به ­خاطر اين پيچيدگى­ ها و نداشتن آگاهى و توانايى، قربانيان كمی­ از چنين فجايعى نجات می­ يابند.

تجاوز، برخلاف ديگر جنايت­ ها، محدوده­ وقوع بسيار گسترده و متنوعی دارد. نمى­ توان آن­را در چهارچوب­ه معینى، جمع­ بندى كرد. تنها آگاهی و درک، هوشيارى و شناخت، مى­ تواند حداقل در كاستن از ميزان آن، مؤثر واقع شود. روابط بى­ نظارت و جاهلانه­ ى نوجوانان، رفت­ و آمدهاى خارج از محدوده­ نظر و ارتباطات نامناسب و خارج از شرع و عُرف جوانان با جنس مخالف و يا دوستان ناباب نيز زمينه­ ساز وقوع احتمالى اين حوادث محسوب مى­ گردد.

مهمانى­ هاى دور از شأن اجتماعى، مواد نيروزا و مُحرک، موادمخدر، مشروبات الكلى و روابط آزاد و بى بندوبار نيز از جمله ناهنجارى­ هايى ا­ست كه میتواند مُنجر به تعرض به دختران­ جوان شود (البته در پاره­ اى موارد محدوديت­ هاى شديد روابط نيز مى­ تواند باعث اين رخدادها شود كه در بحث ما نمى­ گنجد). برخى­ از تعرضات هم بدون پيش­ زمينه و قصد قبلى صورت مى­ گيرد; يعنى، در نبود عامل اول (قصد) شرايط  و جو موجود به­ طور خودكار، عامل قصد و نيت، را بارور مى­ سازد. موقعيت مناسب، به طور فرعى، انجام جنايت را تكميل مى­ نمايد (حضور يک يا دو دخترجوان با آرايش­ تحريک كننده در خيابان­ هاي دورافتاده اطراف شهر و یا دير وقت میتواند اراذل را به ­سوی آنان بكشاند(.

 

جلوگیری از تجاوز به عنف

 

در پاره­ اى موارد، با وجود مناسب بودن شرايط و فضاى حاكم، رفتار و اعمال قربانى، موجب بروز و رشد عامل قصد و نيت جانى مى­ گردد; يعنى مى­ توان ردپاى تحريک و ترغيب رفتارى و روانى سوژه (قربانى) را نيز بررسى و كشف كرد، كه در صورت وجود نداشتن آن­ ها به ­احتمال قوى، جنايت صورت نمی­گرفت

يادآورى: قربانيان، دل­شان نمی­خواهد توسط جانی مورد آزار و اذيت قرار بگیرند، بلكه مجموعه رفتارهاى نا­مناسب آنان، شرايط را به سمت نهايى شدن فرايند تجاوز سوق مى­ دهد، و اين همان نكته­ مسئوليت­ پذيرى در جلوگيرى از تكوين جنایت است. یعنی قربانى، در پيدايش آن سهم داشته و مقصر شناخته مى­ شود.

 

 

 

 

 

 

 

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”جدول عادی”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید