خانواده

تعارضات زن و شوهر

تعارضات زن و شوهر - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تعارضات زن و شوهر :

بسیاری از اختلافات و مشکلات خانواده‌ها در اثر سوء­تفاهم، سوء­تعبیر و عدم درک متقابل پا می­گیرد. برخی از اختلافات این چنینی، پای مسائل عدیده ­ای دیگری از جمله: غیبت – تهمت – تکبر- حسادت و امثالهم را به خانواده باز می­کند، که تداوم هر یک از آن­ها به احساسات تخریبی و منفی می­ انجامد. عمده اختلافات خانوادگی که از عدم درک و فهم نظرات یکدیگر حاصل می­گردد، سبب رشد بدبینی و منفی­ نگری و کینه و انتقام می­شود. انرژی موجود در کدروت، نفرت، عدم شفافیت، دروغ، ریا و… خود زمینه­ ساز بروز اختلافات تازه­ دیگری می­باشند.

به طور معمول اختلافات بین زن و شوهر و در سطح روابط آن دو نفر، محدود نمی­ماند، بلکه امواج حاصله ­اش دیگر اعضا را نیز در برمی­گیرد، و مثل یک سونامی به­ کل پیکره­ خانواده آسیب می­رساند. در مواردی هم به خانواده­ های دو طرف سرایت می­کند، مثل شعله­ کبریت که در انبار کاه بیفتد. تعارضات فکری امری طبیعی در زندگی بشر محسوب می­گردد، ولی موضوع از آن­جا حاد می­شود که این اختلافات سرآغاز جدایی، درگیری و رودررو قرار گرفتن زن و شوهر و والدین و حتا فرزندان شود، بدین معنی که انرژی ذاتی ­اش صرف تخریب و تضعیف دیگری شود. عدم توافق و اختلاف ­نظر با ناسازگاری که ریشه در بی­ خردی دارد و مانند ستیزی نافرجام در دایره­ ای بسته است، زمین تا آسمان تفاوت می­کند.

تعارضات دایم زن و شوهر که ناشی از عدم توافق و تفاهم آن­ها در اغلب موارد است، اگر به ستیز و نبرد تبدیل شود و چنین پتانسیلی پیدا کند، همواره همه­ انرژی­ها و نیروهای مثبت طرفین را زایل و باطل می­کند. یعنی اگر هرکدام از طرفین به­ دنبال به کرسی نشاندن رای و نظر خود باشد جز خصومت و دشمنی و عناد حاصلی برای همدیگر نخواهد داشت. اعضای خانواده را می­توان به سرنشینان یک قایق تشبیه کرد، اگر آسیبی به قایق برسد، خطر غرق شدن همه را تهدید می­کند.

علل اختلافات ناهنجار خانوادگی متعدد است، از دخالت­های بی‌مورد اطرافیان – عدم مسئولیت­ پذیری، شماتت، ناتوانی در حل مشکل و… همه این­ها باعث اثرات مخرب منفی در فضای خانواده به­ ویژه روحیه­ی فرزندان می­گردد. توقعات زیاد، ناسپاسی، عدم درک شرایط، تفاوت ­های فرهنگی و مذهبی و… در زندگی­های پیچیده­ امروزی امری اجتناب­ ناپذیر است. به­ بیان روشن­تر هرکس از دیدگاه خودش به تحلیل رویدادها می­پردازد. شاید یک نفر امری را زیبا بپندارد، درصورتی که طرف مقابل آن را زشت بداند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید