اجتماعی

باورهای ذهنی موانع اصلی موفقیت

باورهای ذهنی موانع اصلی موفقیت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

باورهای ذهنی موانع اصلی موفقیت:

بسیاری از باورهای ذهنی مانع اصلی رسیدن ما به خواسته­ ها و آرزوهای­مان می­باشد. اوضاع زندگی هیچ­کس خود به خود تغییر نمی­کند، یا به قول عوام باید معجزه­ ای رخ دهد یا خود آستین­ ها را بالا زنند. کسی­ که در عمق وجودش احساس ضعف کند، نیروهای ذهنی و روانی ­اش تمایل به ­تردید و انفعال و بی­ انگیزگی دارد.

تغييرات مثبت در زندگي رابطه ­اي مستقيم با ميزان جديت و استقامتي دارد كه از خود نشان مي­دهيم. اساسا تحولات و اتفاقات دنيا همگي بر مبناي اصول علمي كُنش و واكنش يا عمل و عكس ­العمل قرار دارند. هر رويدادي از فرمول خاصي پيروي مي­كند. هيچ واقعه و تحول و تغييری بي­ دليل و تصادفي نيست، بلکه دلايل و سيری تكويني دارد. از اين­رو براي رسيدن به يك خواسته قلبي یا آرزويي بايد به سادگي آن را مهندسي معكوس كنيم و سير تكاملي و شكل ­گیری آن پديده را دريابيم، سپس در مقام مقايسه با امكانات و توانايي­ هايي موجود خودمان برآييم كه تا چه اندازه مي­توانيم در مسير رسيدن به نتيجه­ دلخواه گام ­هاي موثر برداريم.

نبايد چشم به راه كسي باشيم كه از سر دلسوزي و همدردي پولي هنگفت يا موقعيتي ممتاز تقديم‌مان كند. شايد در يك بحران مالي، احساسي، شغلي خانوادگي و امثالهم گرفتار باشيم، براي عبور از بحران چه بايد كرد؟ چه تدبيري بايد انديشيد؟ قطعا با استفاده از پتانسيل ذاتي و الهي نيروي ذهني خود مي­توانيم راه‌كارهاي مناسبي بيابيم.

براي رفع مشكلات و گذر از موانع تنها بايد به راه ­حل­هاي منطقي و علمي تكيه كرد. برخوردهاي احساسي كار موثري براي ما نمي­كند. البته قليان شور و هيجان باعث تقويت اراده و عزم برای يافتن راه ­هاي درست و صحيح خواهد شد. ولی بي­ گدار (بدون راه عبور)‌ به آب زدن حاصلي جز غرق شدن ندارد. افروختن شعله­ های احساس موفقیت به ما بال­هاي اشتياق پرواز كردن از فراز سختي­ ها را خواهند داد. در غير اين صورت در چرخه مشكلات گرفتار شده و هرگز توان برون رفت را نخواهيم داشت.

رهایی از وابستگی

هر انسانی در دوران زندگی خود دچار نقطه ضعف‌هایی و مشکلات ریز و درشتی می‌گردد. مشکلات گاه مادی، رفتاری، روانی، اجتماعی و… می‌باشند. در برخی موارد می‌توانیم با قطع وابستگی و تعلق خود به مشکل پیش‌آمده صورت مساله را پاک کنیم و از شر گرفتاری‌های آن راحت شویم. مثلا برای خرید اتومبیلی جدید زیر بار قرض رفته‌ایم از پس اقساط وام بر نمی‌آییم, به هر دری می‌زنیم نمی‌توانیم پول تهیه کنیم یا مجبوریم وامی تازه بگیریم در این بین آدم عاقلی پیشنهاد می‌کند با قدری ضرر خود را بفروشیم بدهکاری‌ها را پرداخت کنیم و با پول باقی مانده اتومبیلی ارزان‌تر بخریم.

البته تمامی مشکلات را نمی‌توان به این شکل حل کرد (صورت مساله را پاک کنیم) ولی درصد زیادی از آن‌ها قابل حل‌اند. باید گفت با قطع وابستگی به تعلقات، اسباب رشد و تعالی بیشتری برای خود فراهم می‌آوریم، گرچه افراد ممکن است درباره تعریف وابستگی باهم اختلاف نطر داشته باشند اما اغلب آنان در مورد افکار احساسات و گفتار باهم عقاید مشترکی دارند که این خود از ویژگی‌های وابستگی است.

جامعه امروزی امکانات زیادی برای انتخاب در دسترس انسان قرار می­دهد. چنین تعدد انتخابی که پیش روی انسان وجود دارد و سهل بودن بسیاری از آن­ها آدمی را دچار عادات فکری متفاوتی نموده است، از طرف دیگر انسان خود را دارای حق انتخاب می­داند و این حق قطعا و حتما آدمی را دچار مشکلات متعدد مادی و روانی می­سازد چون او قصد رسیدن به خواسته­ اش را دارد. در نتیجه ­گاه به ­درهای بسته می­خورد، با ناکامی مواجه می­گردد، ناامید گشته و مجبور می­شود استرس­ های زیادی را به ­طور ناخواسته تحمل کند، و سرانجام در دام نگرانی­ ها و افکارمنفی می­افتد، و این چالش­ های دستیابی به آرزوهای بی ­انتهای انسان گاه به طمع ورزی ختم می­شود و او چشم ­باز می­کند و خود را اسیری در بند و گرفتار می­بیند

ما معمولا وقت کافی برای ذهن خویش نداریم؟ برای رفتن به یک کلاس آموزشی در زمینه مسایل ارتباطی- رفتاری، یا مراجعه به­ یک متخصص علوم رفتاری، فرصت نداریم یا پول؟!

باید ابتدا برای افکار منفی و باورهای­مان چاره ­ای بیاندیشیم؛ چرا که احساسات منتج از افکار است. خارج کردن اضافات ذهنی به مراتب مهم­تر از خروج چربی­ ها از بدن است (منفي ­نگري و خوش­بيني شبيه كار عضلات و چربي­ هاست؛ عضله ­ها به­ سختي شكل مي­گيرند، ولي به ­سادگي تحليل مي­روند؛ در مقابل چربي­ ها به­ سادگي تشكيل مي­شوند و به­ دشواري و خيلي دير از بين مي­روند و اين واقعيت دردناكي ا­ست. افكار منفي نیز زود وارد ذهن مي­شوند و ذهن به ­آن­ها روي­ خوش ­نشان مي­دهد، اما به­ سختي مي­توان بيرون­شان كرد).

چرا  که اگر به­ زیبایی ذهن خود برسیم آرامش بیش­تری به ­دست خواهیم آورد. بُعد روانی درواقع پیش ­نیاز بُعد جسمانی ا­ست و احساس رضایت و دوست­ داشتن خود، مستلزم رسيدن به آرامش روان است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید