اجتماعی

انتخاب و تصمیم

انتخاب و تصمیم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

انتخاب و تصمیم :

در بُرهه‌های مختلف زندگی در رویارویی با رویدادهای گوناگون همواره باید راهی را برگزینیم و دست به انتخابی بزنیم، چه بخواهیم چه نخواهیم. یعنی از چند موضوعی که در برابرمان قرار می‌گیرد باید یکی را انتخاب کنیم و دست به گزینشی عاقلانه بزنیم. این انتخاب و گزینش ممکن است درست از آب درآید یا غلط و بعضا ممکن است سرنوشت و آینده‌ی ما را رقم بزند.

بسیاری از کسانی که امروز دچار مشکل هستند به واسطه‌ی تصمیم یا انتخاب‌های نابه‌جایی است که درگذشته انجام داده‌اند. اگر تصمیم و انتخاب ما برگرفته از آگاهی، اطلاعات، شعور و دانش درست نباشد، قطعا درآینده دچار معضلات و مشکلاتی خواهیم شد. چون انتخاب مثل راهی یک طرفه است و مسیر بازگشت ندارد.

به بیانی بهتر موضوع انتخاب، در بسیاری از مقاطع زندگی، مثل مواجه شدن با درهای بسته‌ای است که باید یکی را باز کنیم و وارد شویم ولی نکته مهم این است که دیگر بازگشتی در کار نیست، پس باید با تصمیمی عاقلانه انتخابی درست انجام دهیم. مساله اصلی و مهم در زندگی هریک از ما آگاهی، دانش، فهم و شعور است که با تکیه بر آن‌ها بتوانیم در درست را باز کنیم و وارد شویم.

انتخاب ممکن است گزینش همسر مناسب، رشته دانشگاهی یا شغل باشد، حتی حرفی که می‌زنیم. انتخاب می‌تواند شخصیت ما را زیر سوال ببرد، برای‌مان اضطراب یا آرامش به همراه آورد. اگر هنگام انتخاب شک و تردید گریبان‌مان را بگیرد معمولا احتمال خطا و اشتباه هم افزایش می‌یابد، در چنین مواردی با بالا بردن سطح آگاهی خود و کسب اطلاعات کافی می‌توانیم بهترین تصمیم را بگیریم. یکی از راه‌هایی موثر استفاده از تجربه‌ی دیگران است. الگوبرداری از راه و رسم بزرگان و افراد شاخص در آن رشته است. مثلا اگر قرار است در یک رشته‌ی ورزشی پیشرفت کنیم باید از پیشکسوتان آن رشته الگوبرداری کنیم. اگر قرار است در یک کار تجاری دست به یک انتخاب بزنیم باید سرگذشت تجار بزرگ را مطالعه کنیم و از زندگی آن‌ها درس بگیریم و بعد دست به انتخاب بزنیم. اگر هم در یک انتخابی دچار استیصال و تردید هستیم، می‌توانیم کسی را به عنوان استاد پیدا کنیم و از او مشاوره بگیریم.

مشاوره یعنی چی؟ یعنی از حجم اطلاعات کسی که دانش و تجربه و اطلاعات و آگاهی بیشتری دارد استفاده کنیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری و انتخاب صحیح‌تری انجام دهیم، یعنی در درست را باز کرده و از آن عبور کنیم.

تمثیل روبرو شدن با درهای بسته برای انتخاب بسیار جالب است، بدین معنا اگر در تصمیم‌گیری دچار تردید باشیم و نادانسته در اشتباهی را باز کنیم، ممکن است انتخابی باشد که ما را با مشکلات و سختی‌های متعددی روبرو کند. گرچه زندگی حاصل روبرو شدن انسان با مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با سختی‌ها و غلبه بر آن‌هاست و تجربه‌ی بشری این را نشان داده است. ولی نوع بشر می‌‌تواند و باید تا جای ممکن با استفاده از تجارب پیشینیان، بزرگان، استفاده از دانش و آگاهی و مشورت با اساتید از میزان و حجم سختی‌ها و مشکلات کم کند و اجازه ندهد انتخاب‌های نادرست بیش از اندازه برای او پیش بیاید و او را دچار گرفتاری کند.

در مقاطع مختلف زندگی بسته به این‌که کدام در را باز کنیم یا چه چیزی را انتخاب کنیم سرنوشت آینده ما رقم خواهد خورد. پس بی‌تردید بهتر است قبل از انجام هرکاری، اگر قرار است راهی را برگزینیم یا قدم در آن راه بگذاریم، اگر قرار است دری را باز کنیم قدری تأمل کنیم شاید انتخاب بهتری انجام دهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه